منبع : بانک مقالات همایش های دانشگاه فردوسی مشهد

بررسی اثر اصلاح یك مدل رفتاری با استفاده از مدل سازی عددی

سمیه صادقیان- منوچهر لطیفی- , پنجمین کنگره ملی عمران, 14-16 اردیبهشت ماه 1389


بررسي اثر اصلاح يك مدل رفتاري با استفاده از مدل سازي عددي سميه صادقيان،منوچهر لطيفي دانشجوي دكتري دانشكده عمران دانشگاه تهران، گرايش خاك و پي دانشیار دانشكده عمران دانشگاه تهران ssadeghian@ut.ac.ir mlatifi@ut.ac.ir اهمیت پیش بینی رفتار مکانیکی سازه های خاکی بر کسی پوشیده نیست. مجموعه روابط ریاضی برای بیان رفتار خاک در تحلیل سازه های خاکی، با نام معادلات رفتاری شناخته می شوند که به زبان ساده رابطه میان مولفه های تنش و مولفه های کرنش را بیان می نمایند. برای ارائه یک مدل رفتاری که کاربرد عملی داشته باشد به ساده سازیهای منطقی نیاز است. در نتیجه چنین ساده سازیهایی است که هیچ مدل رفتاری قادر به توصیف همه رفتارهای یک خاک تحت بارگذاریهای مختلف نیست. هر مدل رفتاری تنها قادر به توصیف دسته ای خاص از رفتارهای خاک است و در عمل گونه هایی از رفتارهای خاک را مورد چشم پوشی قرار می دهد که در واقع محدودیت های عمده هر مدل رفتاری همان رفتارهای چشم پوشی شده هستند. در این پژوهش با استفاده از یک کد اجزا محدود و مدل رفتاری از خانواده سطح حدی، یک آزمایش سانتریفیوژ تحت بارزلزله مدل شده است. سپس با اصلاح مدل رفتاری، مجددا" رفتار مکانیکی خاک بدست آمده است. مدل سازی عددی مجدد با استفاده از مدل رفتاری اصلاح شده نشان می دهد که مقادیر پیش بینی شده برای تغییرشکلها و فشار آب حفره ای در مدلسازی عددی، به نتایج آزمایشگاهی بسیار نزدیک تر شده است. كلمات كليدي : مدل رفتاری، مدلسازي عددي، آزمايش سانتريفيوژ، اجزا محدود


منبع : شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران شاسا

معماری اسلامی در مسجد جامع

نویسنده کتاب در تشریح شکل‌گیری و محتوای کتاب گفت: جرقه تحقیق و تالیف این کتاب توسط دکتر خزایی استاد دانشگاهم زده شد که در آن به بررسی تزیینات معماری مسجد مذکور پرداخته شده است. اجاقلو در ادامه به انگیزه تالیف کتاب اشاره کرد و افزود: از آن جایی که آثار و کتاب‌های کمی در حوزه تزیینات معماری اسلامی وجود داشته است برای پر کردن این خلا تصمیم به نگارش این کتاب گرفتم.

وی همچنین فصول کتاب را توضیح داده و گفت: کتاب دارای دو فصل است؛ قسمت اول آن به موقعیت جغرافیایی مسجد اختصاص داشته وفصل دوم به مطالعه و بررسی (دیداری) نقوش و آرایه‌های تزیینی این بنای مقدس اختصاص دارد. اجاقلو موقعیت تاریخی مسجد را هم تشریح کرده و گفت: یکی از دوران‌های درخشان هنر در ایران متعلق به دوران سلجوقی است که این مسجد از نظر معماری، به آن دوران منتسب می‌شود.

وی ادامه داد: این مسجد از تلفیق حیاط چهار ایوانى و تالار مربع گنبددار (چهار طاقى)، به بوجود آمده است به گونه‌اى که حیاط مرکزى و چهار ایوان اطراف آن به گونه‌ای معمارى مذهبى ایران در آن دوران را معرفی می‌کند.

نویسنده کتاب در پایان مهم ترین راه گسترش هنرهای اسلامی را تحقیق، ‌پژوهش و ترجمه کتابهای بومی به زبانهای زنده خوانده و گفت: از آن جایی که کشورهای غربی از این روش‌ها توانسته‌اند هنرهای خود را انتقال دهند؛ لذا به نظر من این دو راهکار به شناساندن هر چه بیشتر معماری اسلامی کمک می‌کند