منبع : بانک مقالات همایش های دانشگاه فردوسی مشهد

بررسی اثرات نشست زمین بر گسیختگی لوله های جدار چاههای آب در دشت مشهد و ارائه راهکارهای مناسب

محمد موسوی مداح- محمد غفوری- , پنجمین کنگره ملی عمران, 14-16 اردیبهشت ماه 1389

ت منطقه اي زمين در اثر برداشت بي رويه آب زيرزميني در نقاط مختلفي از جهان و دشت هاي زيادي از ايران گزارش گرديده است. در اين تحقيق رابطه بين افت سطح آب و نشست زمين و تأثير آن بر گسيختگي جدار چاه هاي آب مورد بررسي قرار گرفته است. دشت مشهد در طول 40 سال گذشته با افت 60 متري سطح آب مواجه بوده است. اين افت سبب نشست زمين در محدوده اي از دشت شده است. آثار نشست به صورت گسيختگي و کج شدگي لوله هاي جدار نمايان بوده و موجب ايجاد مشکلاتي براي کشاورزان گرديده است. در اين مقاله بر اساس آمارهاي چندين ساله، داده هاي ايستگاههاي GPSو با توجه به پارامترهاي زمين شناسي، عوامل تأثيرگذار بر گسيختگي لوله هاي جدار چاههاي دشت مشهد که سالانه خسارتهاي فراواني را بوجود مي¬آورد مورد بررسي قرار گرفته است و راهکارهاي لازم جهت کاهش اين پديده ارائه شده است. کلمات کليدي: آبهاي زيرزميني، نشست زمين، دشت مشهد، گسيختگي لوله جدار



منبع : شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران شاسا

معماری در تهران و مشکلات لاینحل معماری تهران

فابریزیو توپتی دکترای طراحی معماری از دانشگاه پسکارا و یکی از اساتید شرکت کننده در حاشیه برگزاری سمپوزیوم بین المللی معماری و شهرسازی تهران، نکته قابل توجه در شهر تهران را تعداد زیاد خودرو در خیابان‌های شهر دانست و در پاسخ به این سوال که آیا شما تهران را شهری برای ماشین‌ها می‌دانید یا شهروندان، اظهار کرد: اینکه گفته شود تهران شهر ماشین ها است وبرای زندگی مناسب نیست غیر منصفانه است ، هرچند تهران به دلیل وسعت زیادش و تعداد زیاد ساکنین قطعا دارای مشکلات ترافیکی است اما این مانعی برای زندگی در تهران نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته راه‌حل این مشکلات نیز ساخت متعدد اتوبان یا خیابان‌ها نیست بلکه تهران نیازمند آن است که تمام مشکلاتش با هم دیده شود. همانند برگزاری همین سمپوزیوم که با دیدن یک منطقه و پی بردن به نقاط ضعف و پتانسیل های سعی می شود طرحی مناسب از سوی شرکت کنندگان ارائه شود.

این معمار ایتالیایی در ادامه گفت: وقتی یک پروژه همانند این ورک شاپ به یک منطقه شهری مشخص می پردازد ابتدا تمام مشکلات منطقه دیده و با مشاهده پتانسیل ها ،مبانی طراحی برنامه ریزی خواهد شد. نتیجه آن است که تصویری جدید از منطقه تهیه و در حقیقت مدل طراحی شده پروژه به صورت یک ایده جدید به بخش‌های مدیریتی شهری ارجاع داده می شود. من امیدوارم که این پروژه عملا توسط بخش های مختلف شهری به واقعیت بپیوندد.

براساس این گزارش، تیم‌های طراحی ایرانی وایتالیایی با گذشت چهار روزاز مدت برگزاری سمپوزیوم که از 21 شهریورماه با بازدید از محله بریانک و جمع آوری اطلاعات مربوطه آغاز شد و شناخت و تحلیل های شهرسازی مرتبط با منطقه را به اتمام رساندند.

دراین پروژه با توجه به خصوصیات منطقه، محور اصلی به صورت یک مسیر مسقف تجاری پیش بینی شده است که طبقات فوقانی آن دارای کاربری مسکونی خواهد بود و تامین نورگیر در این محور از طریق روزنه های سقفی صورت خواهد پذیرفت. از سوی دیگر ارتباط جداره های بزرگراه از طریق پیاده راه تامین می‌شود که در محدوده آن بناهایی با کاربری اداری و تجاری پیش بینی شده است. همچنین پیرو انجام تحلیل پهنه‌بندی طبقات در محدوده محله، ساختمان های دارای طبقات بیشتر در جداره بزرگراه پیش‌بینی شده اند که به سمت بافت میانی از تعداد طبقات کاسته خواهد ش