منبع : بانک مقالات همایش های دانشگاه فردوسی مشهد

تخمین میزان تبخیر تعرق و کارایی در مقیاس حوضه آبریز با استفاده از سنجش از دور:

پیمان دانش كار آراسته- مسعود تجریشی- مریم عمادزاده- ,  پنجمین کنگره ملی عمران, 14-16 اردیبهشت ماه 1389
کشور ايران با يک سوم متوسط بارندگي جهان و 0.36 از کل منابع تجديد شونده جهان، بطور جدي با چالش کم آبي مواجه است. در اين ميان بخش کشاورزي با مصرف تقريبا 90 درصد از منابع آب، بزرگترين رسالت را در مصرف بهينه و کاراي آب برعهده دارد. ازطرفي مديريت عرضه و تقاضا در مقياس هاي منطقه اي و حوضه اي نياز به اطلاعات دردسترس و داراي پوشش زماني و مکاني مناسب دارد. استفاده از تصاوير ماهواره اي کليه اين خصوصيات را در تحليل مناسب وضعيت توسعه منطقه و پايش تغييرات زماني مصرف آب در اراضي کشاورزي در اختيار کاربران قرار مي دهد. در اين تحقيق با پردازش تصاوير ماهواره اي NOAA-AVHRR در ماه هاي مختلف در طول يکسال، روند مصرف آب در زيرحوضه قره سو در زمينهاي ديم و آبي مورد ارزيابي و مقايسه قرار گرفته است. محاسبه تبخيرتعرق (ET) که در واقع بيانگر آب مصرفي در يک دشت زراعي است، با استفاده از الگوريتم بيلان انرژي(SEBAL) انجام گرفته است. از طرفی میزان تولید محصول در منطقه نیز از تصاویر ماهواره ای استخراج گردید. با استفاده از اطلاعات فوق، کارایی آب (میزان تولید ماده خشک به ازای آب مصرفی) در اراضی دیم (0.33) و آبی (0.61) و کل حوضه آبریز (0.32) تعیین گردید. محاسبه کارایی آب در اراضی دیم و آبی و کل حوضه آبریز می تواند اطلاعات ارزشمندی از وضعيت موجود مصرف آب در اختیار مدیران و تصمیم گیران قرار دهد. در پايان جهت بدست آوردن تخميني از دقت نتايج تبخيرتعرق حاصل از الگوريتم بيلان انرژي، همبستگي نتايج تبخيرتعرق بدست آمده از RS با اندازه گيري هاي انجام شده توسط تشتک تبخير بررسي شده است که نتايج قابل قبولي را در اکثر ایستگاهها نشان داده است. کلمات کليدي: تبخيرتعرق، شاخص پوشش گياهي، الگوريتم بيلان انرژي، زيرحوضه قره



تخمین عمر خستگی پل های فلزی اورتوتروپیک شهر تهران و ارائه راهکار های مناسب به منظور افزایش عمرآنها
مصطفی زین الدینی- امیرپیمان زندی- کیانا کاشفی- , پنجمین کنگره ملی عمران, 14-16 اردیبهشت ماه

اهمیت پلها به عنوان گره‌های ارتباطی در شریانهای حمل و نقل بر کسی پوشیده نیست. جایگزینی یک پل در شبکه‌های شهری اغلب بسیار مشکل و گاه غیرعملی می‌باشد. یکی از انواع آسیب دیدگی در پل های فلزی ترک ناشی از خستگی است که می تواند منجر به شکست ناگهانی و فاجعه آمیز پل ها گردد. از اين رو بررسي عمر باقی مانده خستگی پل ها اهميت مي يابد. در سال 1350 احداث تعدادی پل اورتوتروپیک مشابه در تهران آغاز شد که تا سال1364 به طول انجامید. در برنامه اولیه، ساخت این پل ها تا زمان احداث مترو به طور موقت در نظر بوده است، ولی تا کنون مورد استفاده قرار گرفته اند و شهرداری تهران در نظر دارد از این پل ها برای مدت طولانی تری استفاده نماید. از اين رو در مقاله حاضر سعی شده است تا از طریق انجام آزمايش هاي کرنش سنجي در محل، عمر باقيمانده خستگي تخمين زده شود. در مطالعات خستگي سازه ها، مهندسين اغلب عمر خستگي پل را از طريق بارگذاري خستگي مبتني بر مقادير آئين نامه اي و تحليل مدل هاي کامپيوتري به دست مي آورند. اين روش، به دليل به کارگيري ضرايب اطمينان بالا، عموماً منجر به تخمين دست پائين عمر باقيمانده پل مي شود. همچنین دامنه تنش هاي به دست آمده از اندازه گيري هاي ميداني معمولاً به ميزان قابل توجهي کمتر از مقادير محاسبه شده مي باشد. اين موضوع اغلب به دليل در نظر نگرفتن نقش اعضاي فرعي و سيستم عرشه در باربري بروز می کند. از طرف ديگر اندازه گيري هاي ميداني ميزان افزايش تنش هاي محلي در اثر خمش ثانويه در مفاصل، کاهش مقطع در اثر خوردگي و زنگ زدگي و ساير جزئياتي که در مطالعات تحليلي نمي توان آن را مد نظر قرار داد ، در ارزيابي عمر باقي مانده لحاظ مي کنند. از اين رو به کمک آزمایش کرنش سنجی، تنش های واقعی وارد بر پل به دست آمده و نتایج نرمالیزه شده به روش ماینر با منحنی های (S-N) مقایسه شده است تا عمر باقی مانده خستگی به دست آید. کلمات کليدي: خستگي، پل های فلزی اورتوتروپیک، کرنش سنجي، عمر باقيمانده