منبع :
بانک مقالات همایش های دانشگاه فردوسی مشهدتراکم دینامیکی لندفیل
محسن کرامتی- نادر شریعتمداری- , پنجمین کنگره ملی عمران, 14-16 اردیبهشت ماه
در گذشته دفن زباله به
صورت کنترل نشده و با کیفیت بسیار پایین انجام می شد، با افزایش کمبود زمین
برای گسترش نواحی شهری مشکل برای پیدا کردن محل لندفیل به شدت افزایش یافت
، بنابراین سعی درافزایش میزان ذخیره لندفیل ها شد تا میزان زباله بیشتری
را بتوان در آن ذخیره کرد از طرف دیگر به دلیل کمبود فضای لازم برای توسعه
شهری مجبور به استفاده مجدد از زمین های لندفیل موجود شدند .به راستی تجدید
وتصحیح زمین راه چاره خیلی جذابی به نظر می رسد ،اما به استفاده قبلی
وحالت های محل در زمان پیشنهاد شده برای توسعه بستگی دارد. تحکیم دینامیکی
یک روش خوب برای تراکم پسماندها ومحل های دفن زباله است .این تکنیک شامل
سقوط وزنه های سنگینton 15 –ton 20 روی سطح زمین از ارتفاعm 10 –m 20 بر
طبق الگوی از پیش تعیین شده می باشد . انرژی زیاد ضربه ها تراکم کافی را
برای کاهش فضای خالی بین دانه ها ،افزایش چگالی وکاهش نشست های بلند مدت و
نسبی ایجاد می کند. با افزایش چگالی ،ظرفیت ذخیره زباله لندفیل و در کنار
آن ظرفیت باربری لندفیل نیز افزایش می یابد .با کاهش وحذف نشستهای بلند مدت
وتفاوتی ،می توان جاده ها ،پارک ها وسازه ای سبک را روی لندفیل ها طراحی
کرد.با توجه به این مطالعه به دلیل ایجاد لندفیلهای متعدد در سالهای اخیر
در کشور ،اهمیت زیست محیطی مسئله و احتمال استفاده مجدد از این زمین ها در
آینده استفاده از تراکم دینامیکی در لندفیلها به عنوان امری ضروری توصیه می
شود
ترافیک و نقش آن در آلودگی محیط زیست محمد قاضی نژاد- محمد شکوهیان- , پنجمین کنگره ملی عمران, 14-16 اردیبهشت ماه 1389
آلودگی زيست محيطی ناشی
از ترافيک از جمله مسائلی است که در اغلب کشورهای جهان بخصوص در کشورهای در
حال توسعه رو به افزايش است. رشد سريع شهرها، افزايش روز افزون تعداد
وسائط نقليه، و نياز به تردد برای رفع نيازها، باعث آلودگی شهرهای بزرگ و
متوسط در اين کشورها شده، و اين آلودگی اثرات سوئی بر جمعيت حدود 400-300
ميليون نفری ساکن در اين شهرها وارد می آورد؛که بايد برای حل اين مسئله
چاره انديشی های لازم اتخاذ شود.
ايران به عنوان يکی از کشورهای درحال توسعه با مشکل آلودگی زيست محيطی ناشی
از ترافيک مواجه می باشد. رشد شهرها در دو سه ده اخير باعث افزايش تعداد
وسائط نقليه گشته است، و خصوصاً در شهرهای بزرگ، آلودگی ترافيکی از جمله
مسائلی است که سلامت شهروندان را مورد مخاطره قرار می دهد. اتومبيل ها،
اتوبوس ها، و کاميون ها در آلودگی هوا نقش بسيارمهمی را ايفا می نمايند.
وقتی که موتور اين وساءط نقليه سوخت (بنزين و يا گازوئيل) مصرف می نمايند،
مقدار زيادی مواد شيميائی توليد می نمايند که اين مواد از طريق اکزوز اين
وسائل وارد اتمسفر می گردد. بعلاوه مقداری از مواد سوختی مورد مصرف اين
وسائل بدون اينکه حتی سوزانده شوند، تبخير شده و در اتمسفر پخش می شوند و
باعث آلودگی هوا می گردند. آلاينده هائی که در اثر ترافيک وارد اتمسفر می
شوند شامل: اکسيدهای نيتروژن، منو اکسيد کربن، دی اکسيدکربن، ترکيبات آلی
فرار، ذرات و ازون می باشند که هريک از اينها اثرات زيانباری برروی سلامت
انسان دارند.
در اين مقاله آلودگی ترافيکی و اثرات سوء آن به تفصيل مورد بحث و بررسی
قرار گرفته است. در مطالعات موردی برای مشهد که يکی از کلان شهرهای کشور
محسوب می شود و هرساله تعداد قابل توجهی زائر و سياحت گر وارد اين شهر می
شوند بررسی های آماری بعمل آمده و نتايج اين بررسی ها تجزيه و تحليل شده و
راهکارهائی برای کاهش اين آلودگی ارائه گرديده است.
کلمات کليدي: ترافيک، آلودگی محيط زيستی، آلاينده های ترافيکی، مشهد از
کلان شهرهای کشور، سوخت