وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
رشته مهندسی عمران در ایران تا مقطع دکتری تدریس می‌شود و لذا راه برای ادامه تحصیلات باز است. فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی می‌تواند در مقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای مختلف زیر به تحصیل ادامه دهد:
•    سازه
•    سازه‌های هیدرولیکی
•    مهندسی زلزله
•    راه و ترابری
•    مکانیک خاک و پی
•    مهندسی آب
•    سازه‌های دریایی
•    مهندسی مدیریت ساخت
•    مهندسی برنامه‌ریزی حمل و نقل
•    مهندسی نقشه‌برداری فتوگرافی
•    مهندسی محیط زیست

ایالات متحده و کانادا چه فرقی با ایران دارند؟
اگرچه رشته ی مهندسی عمران درکشور ما به لحاظ کمی و کیفی درجایگاه مناسبی قرار دارد اما درمقایسه با
دیگر کشور ها نقاط ضعفی نیز دارد. بامقایسه ی هرچه سطحی میان دروس ارائه شده درایران باایالات متحده و کانادا، می توان به این تفاوت ها و نقاط ضعف پی برد.
در ایالات متحده و کانادا این رشته با هدف تربیت متخصصان بابالاترین کیفیت آموزشی طراحی شده و در دو سال اول دانشجویان بطور گسترده ای بافیزیک، ریاضی و شیمی و کاربرد آن درامور مکانیک مواد، زمین  شناسی و  مهندسی محیط زیست آشنا می شوند.  به علاوه  آنها به رسم نمودارهای  مهندسی با استفاده از رایانه و میز نقشه کشی تسلط می یا بند.
طی سال های سوم و چهارم  دانشجویان می توانند یکی از دو شاخه ی مهندس عمران یا مهندس محیط زیست  را برگزینند و با توجه به انتخابشان دروس تخصصی را بگذرانند. در دوره های بالاتر دانشجویان این دوشاخه ی تحصیلی می توانند درپنج حوزه ی مهندسی عمران که عبارتنداز محیط زیست و آب و فاضلاب  (= آسیب و آلودگی آبهای زمینی، پاک سازی آلودگی های شیمیایی)، ژئو تکنیک (=طراحی اندفیل، ارزیابی خاک) ، هیدروتکنیک(=پیش بینی سیلاب ،هدایت آب ها، مدیریت  بندرگاهها و  تفریح گاههای ساحلی) سازه(=ساختمان سازی، پل سازی، سدسازی، استفاده از مواد جدید) حمل ونقل(=جاده ها، مدیریت کنترل ترافیک سیستم های راهبردی هوشمند درون ماشین) تحقیق وپژوهش کرده و تخصص بگیرند.
با نگاهی به دروس تحصیلی مهندسی عمران  در  ایالات متحده و  کانادا  متوجه  می شویم که تاکید آنها بر کار عملی است و بدین منظور دارای آزمایشگاه های مجهزی هستند که درآن جا دانشجویان آزمایشها را در مقیاس های واقعی انجام می دهند. این آزمایشگاه ها شامل پیچیده ترین دستگاه های الکترو-هیدرولیک برای آزمایش هردو حالت استاتیکی و دینامیکی اعمال نیرو  بر سازه ها است .
به علاوه باید اذعان داشت مهندسی عمران کاری گروهی است و این گروهی کار کردن را  دانشجویان در دانشگاه ها باید بیاموزند.در ایران در برنامه ی درسی مهندسی عمران به این مسئله توجه نشده اما در ایالات متحده  و کانادا با تاکید فوق العاده بر ارتباط، رهبری و کار گروهی؛ واحدآموزشی چون مهارت کار گروهی و رهبری  ارائه می شود.
گرچه ما به واسطه ی آموزه های دینی به رعایت اصول اخلاقی در  کارمان پایبند هستیم اما این دانشگاه های ایالات متحده و کانادا هستند که واحد اخلاق حرفه ای در مهندسی را در برنامه ی درسی خود گنجانده اند تا بر اخلاق حرفه ای مهندسی  گوشزد کرده باشند.

به هرصورت رشته ی مهندسی عمران نیز همانند سایر رشته ها نیازمنداصلاح، بازبینی و هماهنگ کردن آن با نیاز های روز کشور است. به علاوه ساختن وتجهیز کردن آزمایشگاه ها بخش مهم دیگری از کار است که نباید فراموش کرد.
وزارت‌خانه‌های مسکن و شهرسازی، راه و ترابری، جهاد سازندگی و نیرو به صورت گسترده‌تر و سایر وزارت‌خانه‌ها، اداره‌ها ، سازمانها ، مراکز دولتی و خصوصی نظیر : وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، کشاورزی، فرهنگ و آموزش عالی، بانکها و... به صورت مستقیم برای کارهای عمرانی خود مثل طرح و محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا، نیاز به استخدام مهندسان عمران دارند. علاوه بر آن، شرکتهای مختلف مهندسان مشاور که در کشور به صورت گسترده وظیفه طراحی، محاسبه و نظارت بر اجرای پروژه‌های ساختمانی را بر عهده دارند؛  همچنین شرکتهای ساختمانی و راه‌سازی دولتی و خصوصی که در اجرای این طرحها فعالیت دارند، تعداد کثیری از فارغ‌التحصیلان رشته عمران را استخدام می‌کنند.
اصولا مهندس عمران شانس کاری زیادی دارد چون در طراحی و ساخت بسیاری از کارهای عمرانی مانند راهها، پل‌ها، سدها، سازه‌های دریایی برای سکوهای نفتی، آشیانه‌های هواپیما و خانه‌های مسکونی مقاوم در مقابل زلزله‌، مهندسین عمران حضوری فعال دارند. متخصصانی که یا در دفترهای مشاوره به طراحی پروژه‌های فوق می‌پردازند و یا مجری کارهای عمرانی مذکور بوده و به کیفیت اجرای آنها نظارت دارند.
البته باید توجه داشت که هر دانشجوی مهندسی عمران نمی‌تواند فرصت‌های شغلی خوبی داشته باشد. بلکه باید در دوران تحصیل به دنبال پژوهش ، تحقیق و یادگرفتن باشد نه این که تنها واحدهای دانشگاهی را پاس کند و یا حتی به فکر یک معدل خوب دانشگاهی باشد.  چون شرکتهای عمرانی خصوصی و دولتی به دنبال یک نیروی کارآمد هستند نه یک شاگرد اول دانشگاه.